سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دبستان نرجس ناحیه 6 اصفهان
 
لینک دوستان

مجموعه: آیا می دانید ؟

گل‌,بزرگترین گل جهان,اطلاعات عمومی

15 حقیقت جالب در مورد گل ‌ها
گل‌ها از گذشته تا به حال به خاطر زیبایی (اکثر آن‌ها) و بوی خوش آیندشان (به غیر از چند استثنا)، تخیلات انسان را به خود جلب کرده‌اند. گل های مختلف هر کدام نمادی از چیزهای مختلف بوده و برای مقاصد متنوعی استفاده می شوند. در این مقاله حقایقی عجیب و ناگفته در مورد برخی از گل‌های نادر و رایج بازگو شده است.
بیش از 250000 گونه گیاه گلدار در جهان وجود دارد.
گل بد بو (تیتان آروم) بزرگترین گل جهان است که ارتفاع آن تا 3 متر هم می رسد. این گل بوی بسیار بدی شبیه به بوی گوشت فاسد شده دارد و از اینرو به گل مردگان (گل جسد) نیز مشهور است.
پیاز گل لاله در قرن هفدهم میلادی در هلند، از طلا با ارزش تر بود! لاله نمادی از جاودانگی، زندگی و عشق است. در بیشتر دستور پخت های غذایی می‌توان پیاز گل لاله را جایگزین پیاز معمولی کرد.

 

گل‌,بزرگترین گل جهان,اطلاعات عمومی

پیاز گل لاله

تمدن های باستان برای دفع ارواح شیطانی برگ های گل آستر (ستاره ای) را می‌سوزاندند.
مصریان باستان، نیلوفر آبی را گلی مقدس می‌دانستند و آن را در مراسم تدفین به کار می‌بردند. نیلوفر آبی در مرداب ها و تالاب ها شکوفه می‌دهد، ولی نکته جالب در مورد این گل این است که می تواند تا چند سال خشکسالی را تحمل کرده و پس از بازگشت آب دوباره شکوفه دهد. از اینرو در نظر مصریان این گل نماد زندگی پس از مرگ بود.


در سال 2002 در شمال شرقی چین دانشمندان فسیلی از قدیمی ترین گل شناخته شده در جهان را کشف کردند. این گل گونه ای از آرکا فراکتوس است که در حدود 125 میلیون سال پیش شکوفه داده و شبیه به نیلوفر آبی است.
در روزگاران قدیم از شهد گل استکانی در تهیه چسب استفاده می شده است.

 

گل‌,بزرگترین گل جهان,اطلاعات عمومی

گل استکانی آبی رنگ


گل انگشتانه (Foxglove = معنی لغوی دستکش روباه) نوعی گل لوله‌ای صورتی رنگ است که نام خود را از باور قدیمی مردم انگلستان گرفته است. آن‌ها اعتقاد داشتند که روباه برای کمین کردن و مخفی ماندن از دید شکار خود، پشت این گل مخفی می‌شده است!

گل‌,بزرگترین گل جهان,اطلاعات عمومی

گل انگشتانه

قاصدک در نگاه اول علف هرز به نظر می‌رسد اما گل ها و برگ‌های آن سرشار از ویتامین‌های A و C، آهن، کلسیم و پتاسیم هستند. یک فنجان برگ سبز قاصدک حاوی 4200 تا 7800 میکرو گرم ویتامین A می‌باشد.
گل مهتابی همانطور که از نام آن پیداست، فقط شب ها باز می شود و در طول روز بسته می‌ماند.

گل‌,بزرگترین گل جهان,اطلاعات عمومی

گل مهتابی


گیاه گازدار در شب‌های گرم و مرطوب گازی شفاف از خود متصاعد می‌کند. برخی بر این باورند که این گاز را با کبریت می‌توان مشتعل نمود.

گل‌,بزرگترین گل جهان,اطلاعات عمومی

گیاه گازدار

در اروپا به مدت چند صد سال از سنبل ختایی (گیاهی که بسیار شبیه به گلپر است و در نقاط مرطوب کاشته میشود) برای درمان همه بیماری ها (از طاعون گرفته تا سوء هاضمه) استفاده میشد. مردم اعتقاد داشتند که این گل ارواح شیطانی را دفع می‌کند.

 

گل‌,بزرگترین گل جهان,اطلاعات عمومی

سنبل ختایی

گیاه آگاوه چندین سال از عمر خود را بدون گل دادن سپری کرده و پس از این مدت تنها یک گل داده و می‌میرد. این گیاه با نام گیاه قرن نیز شناخته می‌شود.

گل‌,بزرگترین گل جهان,اطلاعات عمومی

گیاه آگاوه 

گیاه بامبو هر چند سال یک بار گل می دهد. وقتی زمان گل دادن بامبو برسد تمام گل‌های گونه های مشابه، دقیقا در یک لحظه می‌شکفند.


پیامک تبلیغاتی
[ جمعه 93/3/30 ] [ 11:23 عصر ] [ کلاس پنجم ب ] [ نظرات () ]


پیامک تبلیغاتی
[ جمعه 93/3/30 ] [ 12:39 صبح ] [ کلاس چهارم الف ] [ نظرات () ]

ترشی بامیه

پس از پختن، بامیه ها را آبکش کرده و می‌گذاریم تا سرد شود.

مواد لازم :

 بامیه              500 گرم
 سرکه و آب     از هر کدام دو پیمانه (500 میلی‌لیتر)
 نمک               نصف قاشق مرباخوری
سیر                سه حبه
 فلفل تند         دو عدد
برگ گلپر         چهار عدد
نمک               یک و نیم قاشق سوپخوری


طرز تهیه:

ابتدا  بامیه  ‌ها را شسته و با قیچی انتهای آن را جدا می‌کنیم. سپس آنها را در قابلمه ریخته، با 250 میلی‌لیتر سرکه، 250 میلی‌لیتر آب و نصف قاشق مرباخوری نمک روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا بپزد. پس از پختن،  بامیه ها را آبکش کرده و می‌گذاریم تا سرد شود.  بامیه ، فلفل تند، سیر و برگ گلپر را با هم مخلوط کرده و در شیشه می‌ریزیم. یک پیمانه سرکه یک پیمانه آب و یک و نیم قاشق سوپخوری نمک را مخلوط کرده و هم می‌زنیم تا نمک در آب حل شود محلول را روی  بامیه ‌ها ریخته، در شیشه را محکم بسته و در جای خنک نگهداری می‌کنیم. بعد از دو هفته ترشی آماده است.


پیامک تبلیغاتی
[ جمعه 93/3/30 ] [ 12:31 صبح ] [ کلاس چهارم الف ] [ نظرات () ]

در خانه فلافل بپزید

معمولا افراد برای صرف غذاهایی مثل فلافل مجبورند به اغذیه فروشیها و کافی شاپها و ساندویچ فروشیها بروند. اگر از غذاهایی که در بیرون تهیه میشود خوشتان نمیآید و دوست دارید آنها را با اطمینان بیشتر در خانه آماده و سرو کنید، این مطلب برای شما تهیه شده.

 فلافل خوزستانی

مواد لازم:

نخود خیس شده:250 گرم

پیاز: یک عدد بزرگ

سیر: 3 حبه

رب گوجه فرنگی: یک قاشق مرباخوری

سیب زمینی آب پز: 1 عدد کوچک

ادویه کاری: 2 قاشق چایخوری

فلفل و نمک و زردچوبه: به میزان دلخواه

طرز تهیه:

نخود را تا حدی که اندکی زبر باقی بماند چرخ کنید. پیاز و سیر چرخ‌کرده به آن بیافزایید. سیب زمینی رنده شده، رب گوجه و سپس بقیه مواد را به آن اضافه کنید و خوب ورز دهید. پیش از آن که فلافل را سرخ کنید، مقدار کمی آب به مواد بزنید تا هم مایه نرم شود و هم فلافل سرخ‌شده، تُرد. از ظرفی کوچک و گود برای سرخ کردن فلافل استفاده کنید و اجاق را روی شعله کم بگذارید تا فلافلها مغز پخت شوند.

به یاد داشته باشید که به مایه فلافل تخم مرغ اضافه نکنید زیرا طعم واقعی فلافل را از بین میبرد و مانند کتلت خواهد شد. همچنین بسته به میلتان، هر قدر فلفل بیشتری استفاده کنید، فلافل خوشمزه‌تری خواهید خورد.

 

دستور پخت سس  فلافل :

یک سیب‌زمینی آبپز را خوب له کنید. آن را با مقداری رب گوجه، فلفل و نمک در آب حل کرده، همه را طوری بپزید تا نهایتاً مایه‌ای کمابیش غلیظ به دست آید.

فلافل  بندری

مواد لازم:

تخم مرغ: 1 عدد

سیب زمینی: 1 عدد

نخود: یک فنجان

فلفل: 1,4 قاشق سوپخوری

فلفل قرمز: به میزان دلخواه

روش تهیه:

به مدت دو روز بگذارید نخودها در آب خیس بخورد. در این مدت، آب را عوض کنید تا لیز نشود. سپس نخودها را با سیب زمینی چرخ کرده، نمک و فلفل قرمز را به آن اضافه کنید و همه آنها را خوب مخلوط کنید. بعد تخم‌مرغ را به آن اضافه کرده و باز هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. آن را به صورت گرد گرد در آورده، در روغن سرخ کنید.

 

فلافل  معمولی

مواد لازم:

نخود: 500 گرم

تخم مرغ: 3 تا 4 عدد

گشنیز: 250 گرم

زیره کوبیده: 1 قاشق سوپخوری

فلفل قرمز کوبیده: 1 قاشق چایخوری

آرد گندم: 3 تا 4 قاشق سوپخوری

آبلیمو: 2 تا 3 قاشق سوپخوری

نمک: به قدر کافی

طرز تهیه:

نخود از قبل خیس‌خورده را بپزید. وقتی نخودها کاملاً پخت، در حالی که هنوز گرم است، آن را چرخ کنید تا مانند پوره نرم و لطیف شود. گشنیزها را تمیز کرده، بشویید و در صافی بریزید. وقتی آب گشنیز کشیده شد آن را ریز خرد کنید. تخم‌مرغ‌ها را با زیره و کمی نمک و فلفل قرمز یا فلفل سیاه داخل پوره نخود بریزید (در صورت استفاده از فلفل سیاه، یک مقدار کمتر از قاشق چایخوری زعفران را نیز در کمی آبجوش حل کرده به آن اضافه کنید) و مایه را خوب مخلوط کنید.

بعد گشنیز را ریخته، به هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. مقداری روغن مایع را در تابه بریزید و تا اندازه‌ای که دود نکند، آن را داغ کنید. از مایه تهیه شده گلوله‌هایی به اندازه یک تخم‌مرغ بردارید و آنها را در آرد غلطانده، همه را با دست صاف و گرد کنید. باید دقت کنید که سطح گلوله ها کاملاً صاف شود. سپس آنها را در روغن بیندازید. حرارت را ملایم کنید و وقتی یک طرف طلایی شد آن را برگردانید تا طرف دیگر هم طلایی شود.

فلافل  عربی (اصل)

مواد لازم:

باقلای خشک: 380 گرم

نخود: 380 گرم

سیر کوبیده: 2 حبه درشت

پیاز خرد شده به صورت ریز: 1

پیازچه خرد شده به صورت ریز: 4 عدد بزرگ

فلفل سبز قلمی تند

بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری

آرد: 3 قاشق غذاخوری

جعفری خرد شده: یک فنجان

پودر تخم جعفری خرد شده: یک قاشق مرباخوری

پودر تخم گشنیز: 5/1 قاشق مرباخوری

پودر زیره سبز: به اندازه لازم

نمک و فلفل: به اندازه لازم

طرز تهیه:

باقلا و نخود را از قبل خیس کنید. سپس آنها را پوست کرده، با گوشتکوب یا خردکن برقی به طور کامل خرد کنید. سیر، پیاز، پیازچه و بقیه مواد را اضافه کرده، دوباره مواد را له کنید تا نرم شود. یک ساعت بعد، گلوله‌هایی به اندازه گردو از مخلوط این مواد بردارید و به صورت شامی‌های گرد درآورید. آنها را در سینی بچینید و بگذارید یک ربع دیگر بماند. پس از این مدت، گلوله‌های مواد را در روغن فراوان سرخ کنید تا طلایی شود.

 


پیامک تبلیغاتی
[ جمعه 93/3/30 ] [ 12:29 صبح ] [ کلاس چهارم الف ] [ نظرات () ]
پیامک تبلیغاتی
[ جمعه 93/3/30 ] [ 12:19 صبح ] [ کلاس چهارم الف ] [ نظرات () ]

 

شربت خاک شیر,گرمازدگی,داروی گرما زدگی,نوشیدنی تابستان

علائم گرمازدگی و درمان گرمازدگی

 

 

شربت خاک شیر و شربت آبلیمو دارای خاصیت خنک کنندگی بوده و برای گرمازدگی مفید است.

 

افرادی که دچار گرمازدگی می شوند علاوه بر آب، مقداری از نمک بدن خود را هنگام عرق کردن از دست می دهند.

 

شربت های آبلیمو و خاک شیر علاوه بر اینکه آب از دست رفته بدن را جبران می کند تامین کننده املاح از دست رفته بدن نیز هستند.

 

نوشیدن آب به تنهایی در افراد گرمازده نمی تواند املاح از دست رفته بدن آنان را بازگرداند.

 

علاوه بر این شربت ها، دوغ نیز برای تامین املاح بدن در افراد گرمازده، فرآورده مناسبی به شمار می رود.

 

برخی دیگر از شربت های گیاهی مانند بیدمشک و عرق نعناع نیز خاصیت خنک کنندگی دارد اما تامین کننده املاح از دست رفته بدن نیستند.

 

?

مطالب مرتبط - سلامت


پیامک تبلیغاتی
[ سه شنبه 93/3/27 ] [ 12:31 صبح ] [ کلاس پنجم ب ] [ نظرات () ]



آشنایی با روشهای پیشگیری و درمان گرمازدگی

 

 گرمازدگی از لحاظ شدت به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود که در صورت عدم درمان نوع خفیف، گرمازدگی به نوع متوسط و یا شدید منجر و فرد را به فاز سنکوپ گرما می‌کشاند .

برای جلو گیری از گرما زدگی باید از پوشیدن لباسهای ضخیم و غیر قابل نفوذ در فصل گرم که مانع تبخیر عرق و دفع گرما می شود، خودداری کرد،

هنگام فعالیت شدید بدنی به قدر کافی مایعات بنوشید،هنگام فعالیت شدید بدنی به قدر کافی مایعات بنوشید فعالیت بدنی خود را در مناطق یا ماه های بسیار گرم به تدریج طی 3 تا 4 هفته بمنظور عادت کردن بدن به گرما، افزایش دهید، در فعالیتهای ورزشی گروهی، گرما زده شدن یکی از افراد به معنای در خطر بودن دیگران است، در چنین مواقعی به سرعت اقدامات احتیاطی برای خود و سایر افراد را انجام دهید، در روزهای بسیار گرم مرتب آب بنوشید و صبر نکنید تا تشنه شوید وسپس آب بنوشید، اگر تعرق زیاد با ادرار کم شد، مقدار مصرف آب را با ید افزایش داد .

1- وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید و همچنین قبل و بعد و در طی ورزش، آب زیادی بنوشید.

قبل از اینکه کاملاً احساس تشنگی کنید، آب بنوشید (یعنی منتظر نباشید تا احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید) و هنگام نوشیدن آب بیشتر از آن حدّی که فکر می کنید نیاز به آب دارید، آب و مایعات بنوشید، مخصوصاً وقتی که خیلی عرق کرده اید.

2- موقعی از روز را که هوا خیلی گرم است (مثل سر ظهر و بعد از ظهر) در منزل یا یک جای خنک استراحت کنید و بیرون نیایید.

3- قبل از فعالیت زیاد و ایستادن در معرض آفتاب، سعی کنید به هوای گرم تابستان عادت کنید. سیستم تنظیم دمای بدن شما هنگامی که به گرما عادت کرده باشد، بهتر عمل خود را انجام خواهد داد.

4- اگر یک دونده ی استقامتی یا یک دوچرخه سوار هستید و می دانید که مسابقات شما در شرایط آب و هوایی گرم برگزار خواهد شد، بایستی قبل از شروع مسابقه، خود را با این شرایط وفق دهید ( یعنی در هوای گرم، تمرین کنید ) . این عمل باعث می شود بدنتان به گرما عادت کند. مواقع انجام تمرین به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید.اگر اولین بار است که به شرایط آب و هوایی جدید رفته اید، تمرینات خیلی سنگین و سخت را انجام ندهید.

5- کمتر جلوی نور خورشید بایستید.

6- وقتی جلوی آفتاب کار می کنید، روی سرتان کلاه بگذارید که بهتر است لبه دار باشد تا روی صورتتان سایه ایجاد کند . سر شما نسبت به گرما حساس است.

7- در هوای گرم لباس های گشاد ، نازک و رنگ روشن بپوشید. لباس کتان از همه بهتر است ، زیرا باعث می شود هوا به راحتی از آن عبور کند و عرق شما خشک شود.

8- در هوای گرم پنجره ها را باز کنید یا از یک سیستم خنک کننده مثل پنکه، کولر و فن استفاده کنید.

9- سعی کنید وعده های غذایی تان را سبک و به مقدار کم میل کنید.

10- در آب و هوای گرم یا مرطوب فعالیت شدیدی انجام ندهید به خصوص اگر به این آب و هوا عادت ندارید.

11- اگر در هوای گرم ورزش می کنید، به ترتیب زیر آن را انجام دهید تا بدن شما به این آب و هوا عادت کند :ابتدا تمرینات کوتاه مدتی انجام دهید و به تدریج و در طی دو هفته مدت آن را افزایش دهید.

سعی کنید تمرینات شدید را صبح زود که هوا خنک است یا هنگام عصر انجام دهید.

هر نیم ساعت یک بار ، به مدت 5 تا 10 دقیقه در سایه استراحت کنید و اگر احساس خستگی کردید، سرعت ورزش خود را کاهش دهید.

12- در صورتیکه دارو مصرف می کنید، از پزشک خود سئوال کنید که آیا این دارو با تنظیم دمای بدن شما تداخل می کند یا خیر؟

اگر داروی مصرفی شما در تنظیم دمای بدنتان مداخله می کرد، باید فعالیت بدنی تان را در هوای گرم کاهش دهید و به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید.

13- باید از علائم خطر گرمازدگی آگاه باشید تا هنگام بروز این علائم ، اقدامات لازم را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این علائم می توانند به تدریج و در طی چند روز یا اینکه بطور ناگهانی بعد از یک فعالیت شدید بروز کنند.

14- ادم ( آماس ) ناشی از گرما و عرق سوز شدن نشان می دهند که بدن شما تحت استرس ناشی از گرماست.در حالت ادم ناشی از گرما ، رگ های خونی بدن گشاد شده و باعث می شوند مایعات زیر پوست بدن جمع شوند که در این صورت دست ها و پاها متورم می شوند.

ممکن است ابتدا با احساس تنگ شدن انگشتر یا کفش ها متوجه این تورم شوید. در حالت عرق سوز، منافذ خروج عرق بسته می شوند و شما احساس خارش می کنید که معمولاً زیر لباس است.

اگر لباس شما خیلی کلفت و گرم باشد ممکن است این حالت رخ دهد.ادم و عرق سوز شدن خطرناک و مضر نیستند ، ولی نشان می دهند که باید برای پیشگیری از عوارض جدی گرمازدگی ، دمای بدنتان را کاهش دهید.

15 – از آب و هوایی که باعث بروز بیماری‏های ناشی از گرما می‏شود یعنی دمای 32 درجه سانتی‏گراد و بیشتر و رطوبت نسبی بالا شناخت داشته باشید .
16- به میزان کافی بخوابید و میوه‏ها و سبزی‏های سرشار از پتاسیم را به میزان زیاد مصرف کنید تا بدن‏تان خودش را با گرما تطبیق دهد.
17- بدن خود را خنک نگه دارید. اگر می‏توانید جلوی آفتاب نروید، در سایه راه بروید یا از یک سایبان مثل ‏چتر استفاده کنید، کرم ضدآفتاب بزنید، کلاه لبه‏دار روی سرتان بگذارید، عینک آفتابی بزنید و لباس‏های نخی و نازک و گشاد با رنگ روشن بپوشید. سعی کنید فعالیت‏ها و کارهای بیرون خود را در اوقات خنک‏تر روز انجام دهید.
18- ورزش و فعالیت بدنی کمتری در گرما انجام دهید، مخصوصاً اگر باعث می شود عرق زیادی کنید.

اگر قطرات عرق از سر و صورت و بدن شما می چکید، نشان می‏دهد عرق شما به مقدار کافی از سطح پوست شما تبخیر نمی‏شود تا آن را خنک نگه دارد.
19- اگر ناچار هستید در گرمای روز فعالیت کنید، اجازه دهید بدنتان با این شرایط کنار بیاید، به این صورت که یک ساعت در هوای گرم کار کنید یا هر 10 روز یک بار این عمل را انجام دهید. به‏تدریج مدت فعالیت در هوای گرم را افزایش دهید تا بدنتان با گرما تطابق یاید.
20- همیشه آب و مایعات کافی بنوشید. حداقل 3 لیتر در روز مایعات بنوشید و اگر میزان فعالیت‏تان زیاد است، کم‏کم آن را به 4 تا 5 لیتر برسانید. اگر فعالیت‏ ورزشی شدید دارید یا خیلی عرق می‏کنید، مصرف آب به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به ازای هر یک ساعت ورزش، یک لیتر نوشابه‏های ورزشی که حاوی الکترولیت‏ها و املاح هستند، را استفاده کنید.


پیامک تبلیغاتی
[ سه شنبه 93/3/27 ] [ 12:24 صبح ] [ کلاس پنجم ب ] [ نظرات () ]

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید 

 

به امید روزی که تمام پیام های دنیا یک چیز باشد.؟!!

 جاء المهدی(عج)

 

همه گویند برای تعجیل ظهورش صلوات

 ای کاش این جمعه بگوییم به تبریک

تصاویر زیباسازی ، کد موسیقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نویسان ، تصاویر یاهو ، پیچک دات نت www.pichak.netحضورش صلواتتصاویر زیباسازی ، کد موسیقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نویسان ، تصاویر یاهو ، پیچک دات نت www.pichak.net

 

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید 


پیامک تبلیغاتی
[ پنج شنبه 93/3/22 ] [ 12:1 عصر ] [ کلاس اول ] [ نظرات () ]

 

  چه جمعه ها که یک به یک غروب شد نیامدی
 چه بغض ها که در گلو رسوب شد نیامدی
   خلیل آتشین سخن، تبر به دوش، بت شکن!
خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی
         برای ما که خسته ایم و دل شکسته ایم ، نه

   ولی برای عده ای چه خوب شد نیا مدی 

تمام طول هفته را به انتظار جمعه ام 
        دوباره صبح، ظهر، نه! غروب شد نیامدی!!! 

  

 


پیامک تبلیغاتی
[ پنج شنبه 93/3/22 ] [ 11:42 صبح ] [ کلاس اول ] [ نظرات () ]

 

بخوان دعای فرج را، دعا اثر دارد
دعا کبوتر عشق است و بال و پر دارد
بخوان دعای فرج را و عافیت بطلب
که روزگار بسی فتنه زیر سر دارد
بخوان دعای فرج را و نا امید مباش
بهشت پاک اجابت هزار در دارد
بخوان دعای فرج را که صبح نزدیک است
خدای را، شب یلدای غم سحر دارد
بخوان دعای فرج را به شوق روز وصال
مسافر دل ما، نیت سفر دارد
بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا
ز پشت پرده ی غیبت به ما نظر دارد
بخوان دعای فرج را که دست مهر خدا
حجاب غیبت از آن روی ماه بر دارد


 

 

 


پیامک تبلیغاتی
[ پنج شنبه 93/3/22 ] [ 11:37 صبح ] [ کلاس اول ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

لینک های ویژه
امکانات وب


بازدید امروز: 49
بازدید دیروز: 12
کل بازدیدها: 327013