سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دبستان نرجس ناحیه 6 اصفهان
 
لینک دوستان

چهارشنبه آخر سال ( چهار شنبه سوری ) یکی از آیینهای نوروزی امروز - که بایستی آمیزه ای از چند رسم متفاوت باشد - " مراسم چهارشنبه سوری " است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال گویند. دربارهً چهارشنبه سوری، کتاب ها و سندهای تاریخی، مطلبی یا اشاره ای نمی یابیم و تنها در این قرن اخیر، یا دقیق تر، در این نیم قرن اخیر است که مقاله ها و پژوهشهای متعددی در این باره منتشر شده و یا در نوشته های مربوط به نوروز به چهارشنبه سوری نیز پرداخته اند.
برگزاری چهارشنبه سوری، که در همهً شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبهً سال ( یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه )، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن : " زردی من از تو، سرخی تو از من "، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند. تا زمانی که از ظرف های سفالین چون، کاسه و بشقاب و کوزه، در خانه استفاده می شد، پس از خانه تکانی، کوزهً کهنه ای از پشت بام خانه به کوچه می انداختند؛ کوزه ای که در آن آب و چند سکه ریخته بودند. اسفند دود کردن و آجیل خودرن، فال گرفتن، " فال گوش " ( در کوی و گذر به حرف عابران گوش دادن و از مضمون آن ها برای نیت خود تفاًول زدن. ) و " قاشق زنی " ( معمولا زنان روی خود را می پوشانند و با قاشق، یا کلید به خانه ها در می زنند، صاحب خانه شیرینی، میوه و یا پول در ظرف آنها می گذارد. ) نیز از باورها و رسم هایی است که به ویژه در بین نوجوانان، هنوز به کلی فراموش نشده است؛ و این رسم ها و باورها در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت اند.
بی گمان چهارشنبه سوری از رسم های کهن پیش از اسلام نیست. در آن زمان هر یک از روزهای ماه را نامی بود، نه روزهای هفته را. استاد پورداود در این باره می نویسد : آتش افروزی ایرانیان در پیشانی نوروز از آیین های دیرین است ( ... ) شک نیست که افتادن این آتش افروزی به شب آخرین چهارشنبهً سال، پس از اسلام رسم شده است. چه ایرانیان شنبه و آدینه نداشتند ( ... ) روز چهارشنبه یا یوم الاربعاء نزد عرب ها روز شوم و نحسی است. جاحظ در المحاسن و الاضداد آورده : والاربعاء یوم ضنک و نحس. این است که ایرانیان آیین آتش افروزی پایان سال خود را به شب آخرین چهارشنبه انداختند تا پیش آمدهای سال نو از آسیب روز پلیدی چون چهارشنبه بر کنار ماند.
در باورهای عامیانه، چهارشنبه روزی نامبارک است. سفر نبایستی کردن شب چهارشنبه، به احوال پرسی مریض نبایستی رفت. و منوچهری گوید:
چهارشنبه که روز بلاست باده بخور به ساتکین می خور تا به عافیت گذرد
آتش افروختن شب چهارشنبهً آخر سال، یا چهارشنبه آخر صفر را، برخی به قیام مختار نسبت می دهند : مختار سردار معروف عرب وقتی از زندان خلاصی یافت و به خونخواهی شهیدان کربلا قیام کرد، برای این که موافق و مخالف را از هم تمیز دهد و بر کفار بتازد، دستور داد شیعیان بر بام خانه خود آتش روشن کنند و این شب مصادف با شب چهارشنبه آخر سال بود. و از آن به بعد مرسوم شد.
در برخی از شهرهای آذربایجان چون ارومیه، اردبیل و زنجان، همه چهارشنبه های ماه اسفند هر یک نقش و نام معینی دارند، که از جمله در منطقهً زنجان بدین شرح است: نخستین چهارشنبه را موله گویند و به شستن و تمیز کردن فرش های خانه اختصاص دارد. دومین چهارشنبه را سوله گویند، در این روز به خرید وسیله ها و نیازمندیهای عید می روند. سومین چهارشنبه را گوله گویند و به خیس کردن و کاشتن گندم و عدس و غیره برای سبزه های نوروزی اختصاص دارد. چهارمین و آخرین چهارشنبه سال ( چهارشنبه سوری ) را کوله گویند؛ ( کوله در ترکی به معنی کهنه و فرسوده است). در برخی از شهرهای ایران، از جمله ایلام (نوروز آباد)، تویسرکان، کاشان، زاهدان (قصبه مود) و ... مراسم چهارشنبه سوری را آخرین چهارشنبه ماه صفر برگزار می کنند. و آخرین آتش نیز از رسم ها است. بنابر نوشته تذکره صفویه کرمان نیز، چهارشنبه سوری در ماه صفر بوده است.
در اصفهان چهارشنبه سوری را " چهار شنبه سرخی " نیز می گویند. یکی از دلیل ها و سندهای دیگری که نشان می دهد چهارشنبه سوری از آیین های پیش از اسلام نیست، می تواند این باشد که مراسم آن در غروب آفتاب روز سه شنبه برگزار می شود. در گاهشماری قمری آغاز بیست و چهار ساعت یک شبانه روز از غروب آفتاب روز پیش است؛ و چهارشنبه سوری، مانند بسیاری از آیین ها، جشن ها و سوگواری های مذهبی همچون عید غدیر، نیمه شعبان، رحلت حضرت پیامبر ( ص ) که بر اساس گاهشماری قمری است، در غروب روز پیش برگزار می شود. نحس بودن چهارشنبه در باورهای عامیانه باعث شده، که هنوز بعدازظهر سه شنبه ( یعنی شب چهارشنبه ) به احوال پرسی بیمار نمی روند، و پنجشنبه را عامه " شب جمعه " می گویند. در صورتی که آیین های کهن مثل نوروز، مهرگان، سده و ... که بر اساس گاهشماری خورشیدی است، آغاز بیست و چهار ساعت روز، از سپیده دم و یا از نیمه شب است. آن چه که چهارشنبه سوری را به جشن ها و آیین های کهن ایران پیوند می زند، می تواند برگزاری رسم و جشنی به نام " سور "، در روز پنجه ( خمسه مسترقه ) باشد که از آن تا سدهً چهارم، دوره سامانیان، آگاهی در دست است : صاحب تاریخ بخارا از برگزاری رسمی که " عادت قدیم " و با افروختن آتش در " شب سوری " ( پیش از نوروز ) همراه بوده خبر می دهد : ... آنگاه امیر سدید ( منصور بن نوح ) به سرای نشست، هنوز سال تمام نشده بود که چون شب سوری، چنان که عادت قدیم است، آتشی عظیم افروختند و پاره ای آتش بجست و سقف سرای در گرفت و دیگر باره جمله سرای بسوخت و ...

امروز، با رسمیت یافتن تقویم مصوب 1304، دیگر از جشن های پنجه ( که در خوارزم، آغاز سال، و در پارس پایان سال بود ) کمتر نشانی میتوان یافت. چهار شنبه سوری پایان ماه صفر نیز - تا آن جا که آگاهی در دست است - فراموش شده، و تنها با برگزاری مراسم چهار شنبه آخر سال یا چهارشنبه سوری، که در بر دارندهً رسم هایی از فرهنگ عامه است، مردم به پیشواز نوروز می روند. این یادآوری لازم است که با وجود تکنولوژی های جدید خانه سازی، ایجاد مجموعه های مسکونی، آپارتمان نشینی، در دسترس نبودن " بوته و هیمه " ( به علت استفاده از گاز و برق به عنوان وسیلهً حرارتی )، در اختیار نداشتن کوزه و پشت بام و فضای مناسب جلوی در خانه، و دگرگونی های دیگر فرهنگی، مراسم چهارشنبه سوری هنوز چهرهً نمادین خود را - با دشواری، به ویژه در شهرها و محله های سنتی - نگه داشته است.

 


پیامک تبلیغاتی
[ شنبه 93/12/23 ] [ 1:21 عصر ] [ معاونت آموزشی ] [ نظرات () ]

چهارشنبه آخر سال ( چهار شنبه سوری ) یکی از آیینهای نوروزی امروز - که بایستی آمیزه ای از چند رسم متفاوت باشد - " مراسم چهارشنبه سوری " است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال گویند. دربارهً چهارشنبه سوری، کتاب ها و سندهای تاریخی، مطلبی یا اشاره ای نمی یابیم و تنها در این قرن اخیر، یا دقیق تر، در این نیم قرن اخیر است که مقاله ها و پژوهشهای متعددی در این باره منتشر شده و یا در نوشته های مربوط به نوروز به چهارشنبه سوری نیز پرداخته اند.
برگزاری چهارشنبه سوری، که در همهً شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبهً سال ( یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه )، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن : " زردی من از تو، سرخی تو از من "، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند. تا زمانی که از ظرف های سفالین چون، کاسه و بشقاب و کوزه، در خانه استفاده می شد، پس از خانه تکانی، کوزهً کهنه ای از پشت بام خانه به کوچه می انداختند؛ کوزه ای که در آن آب و چند سکه ریخته بودند. اسفند دود کردن و آجیل خودرن، فال گرفتن، " فال گوش " ( در کوی و گذر به حرف عابران گوش دادن و از مضمون آن ها برای نیت خود تفاًول زدن. ) و " قاشق زنی " ( معمولا زنان روی خود را می پوشانند و با قاشق، یا کلید به خانه ها در می زنند، صاحب خانه شیرینی، میوه و یا پول در ظرف آنها می گذارد. ) نیز از باورها و رسم هایی است که به ویژه در بین نوجوانان، هنوز به کلی فراموش نشده است؛ و این رسم ها و باورها در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت اند.
بی گمان چهارشنبه سوری از رسم های کهن پیش از اسلام نیست. در آن زمان هر یک از روزهای ماه را نامی بود، نه روزهای هفته را. استاد پورداود در این باره می نویسد : آتش افروزی ایرانیان در پیشانی نوروز از آیین های دیرین است ( ... ) شک نیست که افتادن این آتش افروزی به شب آخرین چهارشنبهً سال، پس از اسلام رسم شده است. چه ایرانیان شنبه و آدینه نداشتند ( ... ) روز چهارشنبه یا یوم الاربعاء نزد عرب ها روز شوم و نحسی است. جاحظ در المحاسن و الاضداد آورده : والاربعاء یوم ضنک و نحس. این است که ایرانیان آیین آتش افروزی پایان سال خود را به شب آخرین چهارشنبه انداختند تا پیش آمدهای سال نو از آسیب روز پلیدی چون چهارشنبه بر کنار ماند.
در باورهای عامیانه، چهارشنبه روزی نامبارک است. سفر نبایستی کردن شب چهارشنبه، به احوال پرسی مریض نبایستی رفت. و منوچهری گوید:
چهارشنبه که روز بلاست باده بخور به ساتکین می خور تا به عافیت گذرد
آتش افروختن شب چهارشنبهً آخر سال، یا چهارشنبه آخر صفر را، برخی به قیام مختار نسبت می دهند : مختار سردار معروف عرب وقتی از زندان خلاصی یافت و به خونخواهی شهیدان کربلا قیام کرد، برای این که موافق و مخالف را از هم تمیز دهد و بر کفار بتازد، دستور داد شیعیان بر بام خانه خود آتش روشن کنند و این شب مصادف با شب چهارشنبه آخر سال بود. و از آن به بعد مرسوم شد.
در برخی از شهرهای آذربایجان چون ارومیه، اردبیل و زنجان، همه چهارشنبه های ماه اسفند هر یک نقش و نام معینی دارند، که از جمله در منطقهً زنجان بدین شرح است: نخستین چهارشنبه را موله گویند و به شستن و تمیز کردن فرش های خانه اختصاص دارد. دومین چهارشنبه را سوله گویند، در این روز به خرید وسیله ها و نیازمندیهای عید می روند. سومین چهارشنبه را گوله گویند و به خیس کردن و کاشتن گندم و عدس و غیره برای سبزه های نوروزی اختصاص دارد. چهارمین و آخرین چهارشنبه سال ( چهارشنبه سوری ) را کوله گویند؛ ( کوله در ترکی به معنی کهنه و فرسوده است). در برخی از شهرهای ایران، از جمله ایلام (نوروز آباد)، تویسرکان، کاشان، زاهدان (قصبه مود) و ... مراسم چهارشنبه سوری را آخرین چهارشنبه ماه صفر برگزار می کنند. و آخرین آتش نیز از رسم ها است. بنابر نوشته تذکره صفویه کرمان نیز، چهارشنبه سوری در ماه صفر بوده است.
در اصفهان چهارشنبه سوری را " چهار شنبه سرخی " نیز می گویند. یکی از دلیل ها و سندهای دیگری که نشان می دهد چهارشنبه سوری از آیین های پیش از اسلام نیست، می تواند این باشد که مراسم آن در غروب آفتاب روز سه شنبه برگزار می شود. در گاهشماری قمری آغاز بیست و چهار ساعت یک شبانه روز از غروب آفتاب روز پیش است؛ و چهارشنبه سوری، مانند بسیاری از آیین ها، جشن ها و سوگواری های مذهبی همچون عید غدیر، نیمه شعبان، رحلت حضرت پیامبر ( ص ) که بر اساس گاهشماری قمری است، در غروب روز پیش برگزار می شود. نحس بودن چهارشنبه در باورهای عامیانه باعث شده، که هنوز بعدازظهر سه شنبه ( یعنی شب چهارشنبه ) به احوال پرسی بیمار نمی روند، و پنجشنبه را عامه " شب جمعه " می گویند. در صورتی که آیین های کهن مثل نوروز، مهرگان، سده و ... که بر اساس گاهشماری خورشیدی است، آغاز بیست و چهار ساعت روز، از سپیده دم و یا از نیمه شب است. آن چه که چهارشنبه سوری را به جشن ها و آیین های کهن ایران پیوند می زند، می تواند برگزاری رسم و جشنی به نام " سور "، در روز پنجه ( خمسه مسترقه ) باشد که از آن تا سدهً چهارم، دوره سامانیان، آگاهی در دست است : صاحب تاریخ بخارا از برگزاری رسمی که " عادت قدیم " و با افروختن آتش در " شب سوری " ( پیش از نوروز ) همراه بوده خبر می دهد : ... آنگاه امیر سدید ( منصور بن نوح ) به سرای نشست، هنوز سال تمام نشده بود که چون شب سوری، چنان که عادت قدیم است، آتشی عظیم افروختند و پاره ای آتش بجست و سقف سرای در گرفت و دیگر باره جمله سرای بسوخت و ...

امروز، با رسمیت یافتن تقویم مصوب 1304، دیگر از جشن های پنجه ( که در خوارزم، آغاز سال، و در پارس پایان سال بود ) کمتر نشانی میتوان یافت. چهار شنبه سوری پایان ماه صفر نیز - تا آن جا که آگاهی در دست است - فراموش شده، و تنها با برگزاری مراسم چهار شنبه آخر سال یا چهارشنبه سوری، که در بر دارندهً رسم هایی از فرهنگ عامه است، مردم به پیشواز نوروز می روند. این یادآوری لازم است که با وجود تکنولوژی های جدید خانه سازی، ایجاد مجموعه های مسکونی، آپارتمان نشینی، در دسترس نبودن " بوته و هیمه " ( به علت استفاده از گاز و برق به عنوان وسیلهً حرارتی )، در اختیار نداشتن کوزه و پشت بام و فضای مناسب جلوی در خانه، و دگرگونی های دیگر فرهنگی، مراسم چهارشنبه سوری هنوز چهرهً نمادین خود را - با دشواری، به ویژه در شهرها و محله های سنتی - نگه داشته است.

 


پیامک تبلیغاتی
[ شنبه 93/12/23 ] [ 1:16 عصر ] [ معاونت آموزشی ] [ نظرات () ]

تزیین سفره هفت سین نوروز 94

 

استفاده از رنگ های زیبا و لوازم شیک جلوه ی خواصی به سفره ی هفت سین شما خانم های ایرانی خواهد بخشید. برای چیدن سفره ی هفت سین 94 ایده هایی نو داشته باشید.

تزیین سفره هفت سین

 

 

 

 

سفره هفت سین - تزیین سفره هفت سین نوروز 94

سفره هفت سین

 

 

سفره هفت سین - تزیین سفره هفت سین نوروز 94

سفره هفت سین


سفره هفت سین - تزیین سفره هفت سین نوروز 94

سفره هفت سین
 

سفره هفت سین - تزیین سفره هفت سین نوروز 94

سفره هفت سین

 

سفره هفت سین - تزیین سفره هفت سین نوروز 94

سفره هفت سین
 

سفره هفت سین - تزیین سفره هفت سین نوروز 94

هفت سین

 

سفره هفت سین - تزیین سفره هفت سین نوروز 94

هفت سین شیک

 

سفره هفت سین - تزیین سفره هفت سین نوروز 94

هفت سین

 

سفره هفت سین - تزیین سفره هفت سین نوروز 94

هفت سین

 

سفره هفت سین - تزیین سفره هفت سین نوروز 94

هفت سین

 

سفره هفت سین - تزیین سفره هفت سین نوروز 94

هفت سین

 

سفره هفت سین - تزیین سفره هفت سین نوروز 94

هفت سین

 


پیامک تبلیغاتی
[ سه شنبه 93/12/19 ] [ 10:21 عصر ] [ کلاس چهارم الف ] [ نظرات () ]

تخم مرغ رنگی سفره ی هفت سین

 

تخمه مرغ رنگی هفت سین

 

 

هفت سین

 

تخم مرغ رنگی سفره ی هفت سین

هفت سین

 

تخم مرغ رنگی سفره ی هفت سین

هفت سین 94

 

تخم مرغ رنگی سفره ی هفت سین

تخمه مرغ رنگارنگ


پیامک تبلیغاتی
[ سه شنبه 93/12/19 ] [ 10:18 عصر ] [ کلاس چهارم الف ] [ نظرات () ]

طالع بینی چینی سالها بر اساس حیوانات

1391اژدها

1392 مار 

1393 اسب

1394 بز

 

 



ادامه مطلب

پیامک تبلیغاتی
[ سه شنبه 93/12/19 ] [ 10:10 عصر ] [ کلاس چهارم الف ] [ نظرات () ]

اموزش ریختن سبزه با خاک ژله ای کاملا جدید و زیبا برای عید 93


این سبزه کاملا جدید و زیبا است و شما می توانید با توضیحاتی که به شما می دهیم سبزه ی عید امسال خود را با خاک ژله ای سبز کنید. خاک ژله ای نوعی پلیمر است که رطوبت را به سرعت جذب می کند و به تدریج آزاد می کند و در اختیار گیاه قرار می دهد. خاک ژله ای رنگ های متنوع و ثابتی دارد، به زودی فاسد نمی شود (7 سال ماندگاری دارد) و سمی نیست (اما نباید خورده شود) و اگر برای گیاه از این خاک استفاده کنید، در هنگام مسافرت نگران خشک شدن گیاه نخواهید بود.علاوه بر این، چون سبزه در این روش به مراقبت و مکان خاصی نیاز ندارد، برای خانم های شاغل که فرصت کافی برای رسیدگی به سبزه را ندارند و یا کسانی که در آپارتمان زندگی می کنند، بسیار مناسب است. در مجموع این ساده ترین روش برای کاشت سبزه عید است که در این آسمونی برای شما عزیزان قرار داده ایم.
مواد لازم برای تهیه سیزه با خاک ژله ای :خاک ژله ای/آب/بذر دلخواه

عکس, اموزش ریختن سبزه با خاک ژله ای کاملا جدید و زیبا برای عید 93

طرز تهیه سبزه با خاک ژله ای :این روش برای بذرهای درشت و ریز به دو صورت انجام می شود. ابتدا روش کاشتن بذرهای درشت را برایتان توضیح میدهیم.

روش آماده کردن خاک ژله ای:1- خاک ژله ای را با یک لیوان آب به مدت 12 ساعت خیس کنید. پس از گذشت 12 ساعت، خاک را آبکشی کنید.2- خاک ژله ای آماده را در ظرف دلخواه بریزید. برای این که از زیبایی خاک بهره ببرید، بهتر است آن را در ظرف بلوری بریزید. (سه چهارم ظرف را با خاک ژله ای پر کنید.)3- (اگر از بذرهای درشت مانند تخمه کدو و گندم استفاده می کنید) دانه یا بذر دلخواه را بدون خیس کردن به صورت یک لایه روی خاک ژله ای بریزید.4- کمی خاک ژله ای آماده را روی بذر بریزید. خاک ژله ای را به اندازه ای بریزید که بذر مشخص نباشد. در واقع بذر مابین دو لایه خاک ژله ای قرار می گیرد.5- سطح خاک ژله ای را با اسپری آب پاشی کنید.6- روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید. (احتیاجی نیست پلاستیک سوراخ شود.)7- خاک ژله ای را هر شب با اسپری مرطوب کنید. (تا زمانی که پلاستیک قرار دارد، زیاد به آب دادن احتیاج نیست. اما اگر فرصت دارید، روزی یک بار پلاستیک را بردارید و با اسپری، کمی آب اسپری کنید.)8- زمانی که بذر جوانه زد، (در این مورد 4 یا 5 روز) پلاستیک را بردارید.سبزه پس از 15 روز آماده خواهد بود.

روش کاشتن بذرهای ریز و ظریف:

1- خاک ژله ای را آماده کنید و در ظرف دلخواه بریزید.

2- به دلیل این که این بذرها ظریف هستند، اگر آن ها را مستقیماً روی خاک ژله ای بریزید، سبزه سطح یکدستی نخواهد داشت. لذا باید مقداری خاک ژله ای را له کنید. می توانید خاک ژله ای را به مدت 1 ثانیه در مخلوط کن بریزید. سپس خاک له شده را روی خاک ژله ای موجود در ظرف بریزید. (به ضخامت نیم سانتی متر)

3- بذر ظریف مانند ارزن، تربچه، خرفه و…را به حالت خشک روی خاک ژله ای بریزید. (فقط یک لایه) اگر تمایل دارید ریشه های سبزه دیده شود، تمام سطح خاک را با بذر بپوشانید. اما اگر تمایل ندارید این گونه باشد، باید حدوداً 2 سانتی متر از اطراف ظرف را خالی بگذارید.

4- کمی آب روی بذر اسپری کنید.

5- روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید.

6- روزی یک بار پلاستیک را بردارید و روی بذرها را با اسپری مرطوب کنید.

7- پس از گذشت 2 روز که بذر ها جوانه می زنند، پلاستیک را بردارید.

 


پیامک تبلیغاتی
[ چهارشنبه 93/12/13 ] [ 7:20 عصر ] [ کلاس چهارم الف ] [ نظرات () ]

 

 

دهه فاطمیه, دهه اول فاطمیه, دهه دوم فاطمیه, دهه فاطمیه اول, دهه فاطمیه دوم, تاریخ شروع دهه فاطمیه, دهه فاطمیه از کی شروع میشه, ایام فاطمیه, مناسبتهای مذهبی, مناسبتهای ملی,امامت

ایام فاطمیه از کی شروع و در چه تاریخی تمام می شود؟

دهه فاطمیه اول :از دهم تا بیستم جمادی الاول ( از دهم تا بیستم اسفندماه 93)

دهه فاطمیه دوم :از یکم تا دهم جمادی الثانی ( از دوم تا یازدهم فروردین 94 )

--------------------------------------------

دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (ص).
میان علمای شیعه، دو تاریخ مشهور و مقبول است: یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (ص) و دیگری نود و پنج روز.
با توجه به رحلت پیامبر اسلام (ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخة سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند.
اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.


ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی.بنابراین فاطمیه اول از 13 تا 15جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد. ظاهراً علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)،29روز بوده باشند،حال آنکه درصورت کامل بودن ماههای قبل،روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری

 


پیامک تبلیغاتی
[ یکشنبه 93/12/10 ] [ 5:37 عصر ] [ کلاس دوم ب ] [ نظرات () ]

برای دریافت آزمون سنجش ریاضی چهارم تازه تالیف تا اول فصل 5  روی تصویر کلیک کنین

 


پیامک تبلیغاتی
[ دوشنبه 93/12/4 ] [ 5:33 عصر ] [ کلاس چهارم الف ] [ نظرات () ]
پیامک تبلیغاتی
[ دوشنبه 93/12/4 ] [ 5:28 عصر ] [ کلاس چهارم الف ] [ نظرات () ]
فیلمی جالب از چگونگی غذا خوردن درفضا


پیامک تبلیغاتی
[ دوشنبه 93/12/4 ] [ 5:23 عصر ] [ کلاس چهارم الف ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

لینک های ویژه
امکانات وب


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 12
کل بازدیدها: 326972